Monday 17 March 2014

Tips Kesihatan : Vitamin atasi loya dan muntah semasa kehamilan

Assalamualaikum..

Kehamilan memang satu saat yang paling indah bagi seorang wanita. Namun, setiap wanita mengandung pasti mempunyai ragam dan simptom yang berbeza mengikut fisiologi badan masing-masing.

Lebih 50-90 % wanita yang hamil akan mengalami simptom loya dan muntah. Ia merupakan salah satu daripada gejala yang paling biasa semasa mengandung. Bagi kira-kira 35% daripada wanita, loya dan muntah adalah cukup teruk hingga menjejaskan rutin harian mereka. 

Kebanyakan wanita, masalah loya biasanya bermula pada trimester pertama, memuncak pada kira-kira 9 minggu dan biasanya reda pada kira-kira 12 minggu. Namun, bagi 5% wanita, simptom loya dan muntah berterusan sepanjang 9 bulan tempoh kehamilan mereka.
 
Kajian menunjukkan bahawa ramai wanita yang mengalami loya semasa mengandung tidak mendapatkan rawatan, sebahagian besarnya kerana kebimbangan tentang keselamatan. Penemuan ini juga disahkan oleh pengalaman peribadi saya sendiri. Kebanyakan pesakit saya sering berminat dalam ubat non-pharmacologic untuk loya. 

Untuk ini mengetahui keperluan pengambilan vitamin untuk loya dan muntah sangat membantu.
 
Vitamin terbaik diuji untuk loya adalah vitamin B6. Ujian terkawal telah menunjukkan keberkesanan vitamin B6 untuk mengurangkan muntah dan meningkatkan loya. Dos yang digunakan yang biasanya 10 mg tiga kali sehari.
 
Satu lagi penemuan penting ialah multivitamin diambil sebagai pencegahan yang berkesan untuk loya dan muntah semasa mengandung. Ada kajian mendapati bahawa wanita yang mengambil multivitamin sebelum kehamilan, risiko muntah-muntah dan loya semasa kehamilan berbanding wanita yang tidak mengambil multivitamin.
 
Bagi wanita dipengaruhi oleh loya dan muntah semasa hamil, mengambil vitamin pranatal boleh menjadi sangat mencabar. Untuk itu saya mencadangkan pengambilan Multivitamin Vita-Lea with Iron formula, multivitamin lengkap daripada Shaklee. Badan anda mendapat nutrien yang diperlukan, termasuk B6 yang boleh membantu dengan loya dan anda tidak perlu menelan pil lain. Kajian juga menunjukkan kandungan zat besi dalam Vita-Lea tidak menyebabkan loya ataupun sembelit.
Saya juga mencadangkan pengambilan ESP sebagai nutrisi lengkap buat ibu hamil yang mengalami masalah loya dan muntah. ESP mampu membekalkan tenaga dan menggalas keperluan nutrien yang hilang akibat muntah, disamping mengurangkan risiko pedih perut dan mengurangkan simptom gastritis.

So, buat ibu mengandung kat luar sana, jadilah pengguna yang bijak. Dapatkanlah nutrisi yang sesuai untuk kebaikan anda dan anak yang dikandung..:)

Hubungi saya,
Dr. Intan (ID 953464)
PM Admin Intan Shariza di Facebook
SMS/Whatsapp : 013-3975951
Email : drintanperlis@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...