Sunday 19 January 2014

MyHEALTH : Menyelamatkan Gigi Kekal Yang Tercabut

Salam semua..

Pernah ke anda kat luar sana yang accident ataupun terjatuh dan tiba2 ada gigi depan terkeluar atau tercabut??

Haa..tiba2 plak masuk citer pasal gigi..ye la..kena la variasi skit..saya kan dentist..15 tahun dah bergelumang dengan gigi orang ni..hihi..

Sepanjang perkhidmatan saya..banyak jugak la kes2 gigi tercabut ni..especially kat budak2..kesian kan..gigi baru je tumbuh dah tercabut pulak..Bayangkan rupa budak tu bila tak de gigi depan..huhu..mesti malu nak bercakap dengan kawan2..mesti rasa rendah diri...macam2 lagi la..

Saya pasti..ramai kat luar sana yang tak tau..kalau berlaku kemalangan dan gigi depan tercabut atau terkeluar daripada soket atau tempatnya..gigi tu boleh dimasukkan semula ke tempat asalnya..tapi..kena la dalam tempoh 24 jam atau secepat yang boleh..dan gigi tu..jangan dibiarkan kering..kalau gigi tu bersih..boleh letakkan dalam mulut..kat bawah lidah ke..supaya gigi tu tak kering..tapi kalau gigi tu dah kotor..tak yah la letak dalam mulut..

Lalukan gigi tu bawah air mengalir dan masukkan dalam bekas berisi susu segar atau kemam dalam mulut..lepas tu nak buat apaa??? haaa...pastu pegi la jumpa dentist terdekat supaya gigi tu boleh dimasukkan balik ke tempat asalnya..dan boleh berfungsi macam sedia ada semula...:)

Haa..kalau tak paham..jom tengok video pendek ni..ringkas tapi padat..:)

Haaa..sapa2 yang pernah jadi macam ni..bila gigi tu dah dimasukkan balik ke tempat asal..jangan lupa amik kalsium untuk membantu pembentukan tulang tu dan jugak protein..supaya sel2 rosak boleh cepat sembuh ya..:) Jom amik ESP dan Ostematrix..

Hubungi saya..

Dr. Intan
SID 953464
sms/whatsapp : 013-3975951
email : drintanperlis@gmail.com


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...