Sunday 25 May 2014

Ketahui 3 jenis makanan yang patut dielakkan semasa mengandung

TAHUKAH ANDA?
  
Semasa kehamilan, anda perlu sedar apa yang terbaik untuk kesihatan anda dan bayi yang dikandung. Memakan sesetengah makanan tertentu boleh menjejaskan bayi anda semasa dalam kandungan. 
Berikut adalah tiga makanan atau bahan-bahan yang perlu dielakkan semasa mengandung:

1. Sesetengah jenis ikan
Ikan, secara amnya, adalah pilihan yang sihat, tetapi, semasa kehamilan, tahap merkuri yang terdapat dalam makanan laut adalah membimbangkan.

Sesetengah jenis ikan seperti ikan todak, ikan kembung raja dan tilefish cenderung mempunyai tahap merkuri yang sangat tinggi. Kandungan merkuri yang tinggi akan memberikan kesan negatif ke atas janin anda.

Walaupun tuna dalam tin adalah baik secara sederhana (tidak lebih daripada 12 auns seminggu), ia masih mengandungi jumlah surih merkuri.

2. Makan makanan kurang masak atau makanan mentah
Memakan makanan mentah atau kurang masak, apatah lagi ketika mengandung, boleh menjadi sangat berbahaya kepada kesihatan anda.

Ancaman makanan yang belum dimasak semasa mengandung, mempunyai potensi untuk mendatangkan mudarat kepada kandungan anda.

 
Namun, makanan seperti sushi, kerang dan daging boleh dimakan semasa anda hamil tetapi hanya memastikan ianya dimasak dengan suhu yang betul sebelum anda mengambilnya.


3. Makanan yang tidak berpasteur (unpasteurized)
 
Keju tertentu, sebagai contoh, mengandungi susu yang tidak berpasteur (unpasteurized) - Brie, feta, keju biru dan Camembert.

Terdapat juga beberapa makanan lain yang tidak  berpasteur (unpasteuried) seperti telur dan jus. Seelok-eloknya, jika terdapat makanan yang dilabel atau dianggap mengandungi bahan yang tidak berpasteur (unpasteurized), kena tahan nafsu makan sehingga selepas bayi dilahirkan.


Jika tenusu adalah kelemahan anda, pilihlah makanan seperti keju lembut, susu skim dan keju mozzarella sebagai pengganti.


Selain itu, makanan seperti hot-dog dan daging deli hendaklah dimasak dengan sempurna walaupun ianya dianggap telah dimasak sepenuhnya. Pastikan anda membasuh buah-buahan dan sayur-sayuran sebelum dimakan ataupun dimasak. Ancaman bakteria berlarutan adalah amat nyata.


Jika anda tidak yakin tentang makanan yang selamat untuk dimakan semasa anda hamil, dapatkan nasihat doktor anda terlebih dahulu.  

Buat ibu mengandung, amatlah penting supaya anda sentiasa membaca dahulu kandungan atau bahan yang terdapat dalam makanan yang dibeli. Jadilah pengguna bijak untuk kesihatan diri dan bayi yang dikandung. 

Nak dapatkan SET HAMIL SHAKLEE dan konsultasi percuma semasa mengandung?

Hubungi saya,

Intan Shariza
 
PM Admin Intan Shariza di Facebook 
SMS/Whatsapp : 013-3975951
Email : shakeshaklee702@gmail.com
FANPAGE : Vitacare 4u

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...