Thursday 9 January 2014

'Vital' dan Amines'

Hi semua...

Tahukah anda perkataan Vitamin berasal daripada perkataan 'vital' dan 'amines'??

Vitamin adalah sebatian yang penting untuk kesihatan kita. Dahulu, ianya mula dianggap sebagai asid amino iaitu blok binaan protein. Hari ini, kita tahu bahawa terdapat 13 vitamin yang penting untuk kesihatan manusia

Anda biasanya boleh mendapatkan semua vitamin yang anda perlukan dengan memakan diet yang seimbang. Tetapi sesetengah orang, terutama mereka yang mengamalkan diet ketat, boleh mendapat manfaat daripada vitamin tambahan. 

Berapa banyak yang anda perlukan? Setiap vitamin tambahan mempunyai dos harian selamat  yang disyorkan bergantung kepada keperluan individu..
  
Vitamin adalah penting untuk pertumbuhan, pencernaan, dan fungsi saraf. Mineral menyokong struktur sel dan membantu membina tulang dan mengawal proses badan.  

Vitamin lebih dikenali dengan huruf abjad: A, B, C, D, E, dan K. Contoh mineral termasuk kalsium, dapat membina tulang dan membantu pembekuan darah, manakala besi, boleh membantu membawa oksigen darah anda.

Sesetengah vitamin larut air, termasuk C dan vitamin B, boleh menjadikan air kencing anda kelihatan oren terang atau kuning-hijau jika anda mengambil lebih daripada yang anda perlukan. 

Di sinilah peranan dan fungsi buah pinggang yang bertindak untuk menghapuskan vitamin berlebihan. Tetapi, perlu diingat..kebanyakan vitamin dan mineral tidak muncul dalam air kencing.

Mendapat secukupnya vitamin B12 memang sangat penting. Kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan anemia, namun gejala-gejala kekurangan vitamin B12 biasanya tidak berkaitan dengan rasa lemah dan letih. 

Gejala yang biasa berlaku termasuk hilang ingatan, kekeliruan, dan berasa kesemutan pada tangan dan kaki anda. Tetapi ada juga beberapa bukti yang menunjukkan pengambilan vitamin B12 boleh menjadikan atlet lebih baik atau memberi lebih banyak tenaga.  Diet yang mencukupi yang termasuk daging, ikan, atau produk tenusu akan memberikan anda semua B12 yang  diperlukan.

Vitamin B memberi banyak manfaat dalam badan anda, termasuk membantu perubahan makanan kepada tenaga. Biji-bijian, kacang, kacang, daging, telur, dan ikan adalah sumber pelbagai bentuk vitamin B. Vitamin B12 didapati hampir secara eksklusif dalam makanan daripada sumber haiwan.

Asid folik membantu mencegah kecacatan tiub neural, yang melibatkan otak dan saraf tunjang serta boleh menyebabkan kecacatan semasa kelahiran. Oleh sebab asid folik adalah sangat penting semasa mengandung, beberapa doktor menyarankan bahawa wanita hamil dan wanita yang ingin menjadi hamil mengambil makanan tambahan untuk memastikan bahawa mereka mendapat keperluan yang secukupnya.

Wanita hamil dan wanita yang menyusukan sering memerlukan pelbagai nutrien yang lebih. Kebanyakan orang mungkin juga memerlukan vitamin atau mineral tambahan untuk pelbagai sebab. Sebenarnya mereka yang mengamalkan diet khas, seperti vegetarian, mungkin tidak mendapat semua vitamin yang mereka perlukan daripada makanan.

Kebanyakan orang tahu bahawa kalsium dan vitamin D adalah penting untuk tulang yang sihat. Penemuan baru menunjukkan bahawa banyak nutrien lain juga adalah kritikal untuk kesihatan tulang, termasuk magnesium, kalium, dan vitamin K. 

Sumber terbaik untuk mendapatkan nutrien ini adalah daripada makanan. Tetapi, jika anda mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat masalah tulang rapuh dan osteoporosis, anda perlu mengambil kalsium dan vitamin D tambahan.

Suplemen tambahan boleh menjadi cara yang baik untuk memastikan anda mendapat semua nutrien yang diperlukan. Walau bagaimanapun,  vitamin dan mineral boleh menjadi toksik jika diambil dalam kuantiti yang berlebihan. 

Vitamin yang berlebihan boleh menyebabkan loya, muntah-muntah, dan kerosakan hati, sebagai contoh.  

Sebagai contoh, terlalu banyak vitamin D boleh menyebabkan kelemahan, masalah rentak jantung, dan kekeliruan. Ini kerana badan menyimpan vitamin larut lemak [A, D, E, dan K] dan besi. Pengambilan berlebihan boleh menyebabkan lebihan vitamin berkumpul dalam oorgan dan tisu badan dan keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan hati ataupun buah pinggang.

Terdapat beberapa kes tertentu dimana individu mungkin mempunyai masalah menyerap semua nutrien yang diperlukan iaitu:
  •      Dengan keadaan masalah perubatan tertentu, seperti penyakit keradangan usus
  •      Menjalani beberapa jenis pembedahan menurunkan berat badan
  •      Pengambilan ubat-ubatan untuk sawan dan pedih ulu hati
  •      Sering menggunakan aspirin
Berbincanglah dengan doktor jika anda fikir anda mungkin memerlukan suplemen tambahan.

Hubungi saya untuk konsultasi percuma...:)

Dr.Intan
SID 953464
sms/whatsapp : 013-3975951
e-mail : drintanperlis@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...