Saturday 22 November 2014

4 Sebab tersembunyi berat badan makin bertambah

Assalamualaikum..
Mesti ramai kat luar sana yang ada masalah nie kan..bila diet berat turun skit, bila tak control..berat badan naik balik..huhu...Mungkin ramai yang berasakan mereka dah buat perkara yang betul; mengawal pengambilan kalori, mengurangkan pengambilan makanan apatah lagi bersenam, namun, berat badan tetap naik.

So, jika anda kat luar sana yang dah usaha macam-macam cara tapi berat badan still maintain tak kurus jugak...kemungkinan besar ada mempunyai masalah hormon dalam badan. Beberapa kemungkinan adalah :

1. Hormon Thyroid
Paras hormon thyroid yang tidak normal (abnormal) merupakan faktor terbesar penyebab masalah berat badan. Hypothyroidism iaitu masalah kekurangan hormon thyroid boleh menyebabkan penurunan kadar metabolisma yang menyebabkan proses pembakaran kalori yang normal terjejas.

2. PCOS
Polycystic Ovarian Disease atau PCOS menyumbang kepada masalah kenaikan berat badan pada hampir 20 peratus wanita. Masalah ini membentuk ketahanan terhadap insulin yang menyebabkan keabnormalan pengeluaran hormon serta memburukkan kesihatan wanita.

3. Hormon Testosteron
Paras hormon testosteron boleh menurun pada lelaki yang lebih berumur dan juga pada prempuan yang sudah menopause, terutama jika mereka mempunyai fat belly, yang menukarkan testosteron kepada estrogen. Ini menyebabkan kurang ketumpatan otot dan dengan kekurangan ketumpatan otot ini adalah lebih susah untuk membakar lemak. Ini menyebabkan kenaikan berat badan kerana pembakaran lemak tidak berlaku.
Bagaimana mengetahui paras testosteron menurun : Sekiranya ada dapati anda kurang bercukur daripada kebiasaannya..(hairless)

4. Growth Hormone (Hormon Tumbesaran)
Paras GH semakin menurun sejajar dengan peningkatan usia. Ini menyebabkan kenaikan berat badan. Cara terbaik untuk mengekalkannya secara semulajadi ialah dengan memastikan anda mendapat tidur yang baik dan secukupnya serta amalkan senaman berterusan.

Namun, ada kaedah perubatan dan ubat untuk mengawal masalah yang berkaitan hormon ini yang secara tidak langsung mempengaruhi masalah berat badan. Jadi, jika ada tak tahu apa masalah yang menyebabkan berat badan sukar dikawal..nasihat saya pergilah berjumpa doktor dan pastikan status serta masalah kesihatan anda...

Pilihan ditangan Anda...

Intan Shariza Zainudin
PM Admin Intan Shariza di Facebook
sms/whatsapp : 013-3975951
email : shakeshaklee702@gmail.com

FANPAGE : Vitacare 4u

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...