Wednesday 5 February 2014

Selesaikan masalah Hemoglobin (HB) rendah Ibu Hamil dengan Vita-Lea

Assalamualaikum..

Hari ni saya nak share skit tentang anemia ataupun kekurangan darah merah yang lebih dikenali sebagai Hemoglobin (Hb). Keadaan ini selalunya berlaku pada ibu mengandung.

Di negara kita ni memang sangat ramai ibu mengandung yang mempunyai masalah anemia....tetapi ramai yang tidak tahu kepentingan mengekalkan paras Hemoglobin yang baik semasa mengandung iaitu pada bacaan >11g/dl kebiasaannya. Oleh itu, buat ibu-ibu yang mengandung di luar sana, jom pupuk kesedaran dalam diri untuk berusaha menaikkan paras Hemoglobin anda.

Sebenarnya, kebanyakan ibu mengandung mengalami masalah kekurangan zat besi. Zat besi ni merupakan salah satu komponen atau nutrien yang sangat penting untuk pembentukan Hemoglobin darah....dan kekurangan itu berpunca daripada DIET atau NUTRISI seharian yang diambil.

APA KEPENTINGAN HEMOGLOBIN SEMASA HAMIL?

Hemoglobin penting untuk perkembangan bayi mengikut jangka masa kandungan.

1. Kandungan kurang dari 5 bulan (<20 minggu)
Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis iaitu pembentukan organ-organ  seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota-anggota lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), dan jika jantung tidak terbentuk dengan sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dapat dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat seperti tidak mempunyai kaki atau tangan yang sempurna. Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat dilahirkan tetapi kurang cerdik.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)
Ketika peringkat ini bayi  telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hemoglobin terlalu rendah, jantung bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

3. Kandungan 7 bulan ke atas (28-40 minggu)
Sifat bayi telah sempurna dalam usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hemoglobin). Jika Hemoglobin terlalu cair atau rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. Jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, saiz bayi akan lebih kecil  tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Itu semua masalah untuk bayi...bagaimana pula kesannya pada ibu??

Jika Hemoglobin kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang-kadang akan mengalami sesak nafas, pening dan rasa nak pitam, jantung bergerak pantas ataupun berdebar-debar (palpitation)

Jika semasa mengandung atau semasa bersalin berlaku kehilangan darah, darah akan bertambah cair dan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru-paru, buah pinggang dan keadaan ini boleh membawa maut.

Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan pil zat besi tambahan untuk merawat anemia. 
Adakah SHAKLEE mempunyai suplemen untuk masalah Hemoglobin rendah?
Sudah tentulah Vita-Lea Iron Formula..:)

Jom baca pengalaman mereka yang berpuas hati setelah mengambil Vita-Lea iron Formula Shaklee ni..:)
Sepanjang Februari ni, anda boleh dapatkan Vita-Lea Iron Formula Shaklee pasa HARGA PROMOSI daripada saya.

Istimewa buat ibu-ibu mengandung..jom dapatkan SET KEHAMILAN LENGKAP SHAKLEE yang juga pada HARGA PROMOSI sepanjang Februari ini..:)

Hargailah kesihatan anda..ANAK itu ANUGERAH ALLAH..tak salah berbelanja sedikit untuk pelaburan yang lebih baik pada masa depan..:)

Hubungi saya,

Dr. Intan (ID 953464)
PM Admin Intan Shariza di Facebook
SMS/Whatsapp : 013-3975951


*COD seluruh Perlis, Changloon, Kodiang dan kawasan sekitarnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...