Friday 3 January 2014

BADAN SIHAT DAN CERGAS SEMASA BERPANTANG

 "Sejak mula-mula beli, memang ESP wajib amek setiap pagi untuk breakfast. Badan memang rasa sangat bertenaga. Yang best, setiap orang yang datang nak melawat baby mesti cakap, kenapa saya tak nampak macam baru lepas bersalin? Nampak cergas, muka nampak kemerahan dan tak pucat..." Pn.Hafsah

Hai semua..selamat pagi..semoga hari anda hari ni lebih baik daripada semalam...hari ni saya nak berkongsi pengalaman Pn. Hafsah yang berpantang dan menyusukan anak beliau dengan Shaklee...berhari-hari bengkak susu katanya..

Hebat sungguh tu..nak tau camne..??Jom baca entri di bawah...
                    
                          -----------------------------------------------------------------------------------------

Hari ni saya nak amek sedikit masa bercerita pengalaman saya bersama Shaklee juga. Orang yang menjual Shaklee, semestinya dah merasainya kan...

Saya mengenali Shaklee dah lama. Abah saya memang mengambil Shaklee sejak dulu lagi..mungkin sejak saya di sekolah atau di universiti. Cuma saya yang tak ambil kisah sangat apa yang Abah makan... hehe

Mula betul-betul mengambil vitamin Shaklee selepas bersalin.. Awal-awal susu ibu tak banyak.. Saya sangat stress.. 

Mak pula  tak sanggup nak dengar baby menangis.. mak suruh saya bagi susu formula kat baby.. stress sangat, menangis-nangis saya tak nak bagi susu formula..memang fight nak bagi susu ibu jugak.

Husband terus keluar, gi Shaklee Branch Kota Bharu, siap bawak majalah Pa Ma lagi.. sebab kami dah pernah tengok iklan Shaklee boleh jadi milk booster dalam majalah tu. Tunjuk kat orang shaklee branch tu, nak vitamin sama macam dalam Pa Ma tu..hehe..walaupun  takde knowledge pasal Shaklee lagi masa tu.
 
So orang kat Shaklee branch tu, bagi Vitalea Multi-vitamin with Iron, Sustained Released Vitamin C 500mg, Vitamin B complex with Folic Acid dan Alfalfa Complex..dan dia suggest amek ESP sekali. 

Husband pun bawak la balik semua..terharu jugak husband saya buat macam tu..berhabis terus sekali dlm RM400++ semata-mata nak fight untuk fully breastfeeding... hehe, itulah cerita permulaannya!!

Masa amek shaklee tu, takde pun orang guide camne pengambilan vitamin Shaklee ni.. So saya amek betul-betul ikut botol.. (sekarang baru tahu yang kat botol tu maximum pengambilan). Saya amek terus 10 bijik Alfalfa sekali makan, bersama vitamin-vitamin yang lain...adoiii.. mmg tak ada knowledge betul pasal vitamin.. hehe. 

So apa jadi malamnya.. Saya mengalami bengkak susu yang sangat teruk, hingga sakit nak tidur, nak buat apa pun sakit... Adoiii... Terpaksa berhenti sekejap, sebab bengkaknye berhari-hari. Tu la, amek vitamin buta-buta. Tak tau kalo amek vitamin banyak, kene minum air masak banyak..hehe..:)

Tapi ESP memang tak tinggal.. Sejak beli sampai ke hari ni, memang ESP wajib amek setiap pagi untuk breakfast. badan memang rasa sangat bertenaga. Yang best, setiap orang yang datang nk melawat baby mesti cakap, kenapa saya tak nampak macam baru lepas bersalin? nampak cergas, muka nampak kemerahan dan tak pucat..  

Siap saya yang gi sambut, tunggu kat tangga orang-orang yang datang melawat.. hehe.. Ada yang tanya, "sapa yang bersalin ni sebenarnya?".. kadang-kadang, saya jugaklah tolong buat air dan goreng kuih untuk yang datang melawat, walaupun lepas bersalin.. haha. kene marah sebab terlebih cergas!!!

Kalau orang tanya apa vitamin Shaklee FAVOURITE saya, saya akan cakap ESP dan vitamin B complex. 

Even semasa puasa pun tak rasa penat sampai ke petang bila amek vitamin Shaklee ni. Buat macam-macam kerja kat rumah, basuh baju, jemur baju, menyapu, masak, jaga baby dan lain-lain sampai tengah malam pun masih cergas. 

Selain tu semestinya Alfalfa la, sebab susu memang sangat meriah. Sampai baby tersedak-sedak minum. Tapi makan vitamin bukan semata-semata sebagai milk booster kan, yang penting sebab nak sihat dan nak bagi nutrisi yang terbaik kat baby melalui susu ibu..
                 ------------------------------------------------------------
Haa..tu dia..panjang berjela-jela kisah Pn. Hafsah..saya pun cuma bermula dengan setin ESP je..fuh..tapi rasa sekali terus jatuh cinta..sampai hari ni..saya tetap penggemar setia ESP..

Saya ni jenis tak amik breakfast waktu pagi..so bila dah try ESP..terus jadi menu wajib breakfast saya setiap hari..:)Bukan setakat rasa kenyang..tapi dapat extra energy lagi..especially hari-hari yang saya kena cabut gigi patient..fuh..memang power la..yang paling best..tak mengantuk dah pagi-pagi..sebab tu..kalau orang tanya saya tak amik ESP waktu malam...hihi..takut jadi burung hantu pulak..:)

So..apa-apa pun..tak kira la walau kita berpantang ataupun menyusu..kita perlukan tenaga untuk terus cergas sepanjang hari...Apalah salahnya kita melabur untuk kesihatan yang lebih baik...:)

Anda nak dapatkan ESP ataupun vitamin lain untuk berpantang dan penyusuan si comel..??


Hubungi saya..
Dr. Intan
SID : 953464
SMS/Whatsapp : 013-3975951
e-mail : drintanperlis@gmail.com

*COD seluruh negeri Perlis, Jitra, Kodiang, Changloon dan kawasan sekitar.


               

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...