Sunday 29 December 2013

SHARING PENJAGAAN KULIT

Hari ni saya nak berkongsi tentang kecantikan kulit..betul la kata orang..beauty starts from inside..diri kita ialah apa yang kita makan..he3..unless la kalau orang tu memang dah dilahirkan naturally cantik..kulit yang sihat perlu pemakanan yang berkhasiat dan vitamin yang betul untuk kekal cantik..anjal..dan mantop..:)  

Saya masih ingat lagi masa sekolah dulu..muka penuh jerawat..huhu..rasa sangat rendah diri..so saya faham sangat la orang yang kulit dia berjerawat ni..nak2 kalau jerawat tu besar, bernanah dan sangat sakit..huhu..rasa malu sangat dgn org kan..dulu rasa diri ni sangat huduh..(er..boleh ke camtu..??) ye la..bila muka banyak jerawat rasa mcm semua org tengok kat kita..pastu kata mcm2...waaa...sedih tau..rasa mcm nk sembunyi je muka tu..

Macam2 la ubat dah telan..macam2 jugak la produk kecantikan dah pakai..ada yang mengelupaskan kulit..kulit jadi terbakar pun ada..yang jadi sangat pedih pun ada..fuh...kalau rewind balik..rasa mcm nak buat plastic surgery je..he3..dah la masa belajar mana ada duit sangat..tapi..tak kira...saya ni jenis tak kisah la duit abih ke..asal kulit bpleh jadi elok macam orang lain..

So viewers kat luar sana..jangan la rasa hopeless bila macam2 usaha nak cantikkan kulit tak berjaya..especially adik2 yang still sekolah lagi...masa muda..hormon tengah aktif..stress belajar lagi..kadang2 kulit tu berpanas, berpeluh..nak cuci pun tak sempatkan..he3..

Actually..bila dah dewasa sikit...jerawat tu akan slow2 reda la..tapi...bukan buat tak tau je....bukan nye senang nak lega sendiri..kena jaga jugak...pemakanan..penjagaan dan emosi..semua pun kena jaga untuk nak dapatkan kulit yang cantik...
Fuh..panjang plak..saya ni bukan boleh start bercerita..kisah kulit jerawat saya memang panjang..berhelai2 pun tak boleh abih kalau nak citer semua kat sini..So kat sini..saya nak berkongsi dengan viewers semua..kalau nak kulit kekal elok dan cantik..kita kena la..

1. Jaga pemakanan kita - kurangkan pengambilan makanan berminyak dan bergoreng..sebab pemakanan yang macam ni..bukan sahaja tak elok untuk kesihatan badan amnya..tp tak sesuai untuk kulit jugak..

2. Selalu la cuci muka tu..kalau biar kulit berminyak..dari pagi sampai tengah malam tentu la jerawat naik..kulit yang tak bersih dan berminyak tu memang flora yang sesuai untuk pertumbuhan jerawat ye..:(

3. Guna la bahan pencuci yang sesuai dengan kulit kita..kalau kulit sensitif jangan plak guna yang normal..kang lain jadinye..

4. Pilih la alat make-up yang sesuai..dan kalau boleh..bila dok kat umah tu..tak yah la buh make-up kat muka..biar la kulit kita bernafas..lagi banyak oksigen yang diserap..lagi elok kulit tu...bila buh make-up tebal2 tu..bukan org je yang lemas tengok..kulit tu pun kalau boleh bercakap sure dia suruh cuci cepat..lemas dik oii...

5. Stress-free...kalau boleh, belajar la handle tekanan dengan baik..tekanan ni bukan sahaja punca utama skait jantung dan darah tinggi..tapi bila stress..muka pun jadi cepat tua dan jerawat pun senang hinggap..he3..yang ni..memang susah..saya tau...macam saya yang kerja dgn gomen ni..waaa..stress tu mmg setiap hari..dan macam2 hal la..tapi..banyak2 istigfar..dan share la dengan orang tersayang..me..??tentu la my hubby...:)

6. Paling penting sekali..tentu la amik supplemen yang berterusan untuk pastikan kulit kita sentiasa dapat zat yang mencukupi...bak kata Prof. Muhaya.."dahulu saya tidak mempercayai fungsi vitamin daripada produk2 makanan tambahan, tetapi sekarang saya menyedari bahawa badan kita memerlukan kadar nutrisi tertentu bagi mengekalkan tahap kesihatan tubuh badan.."petikan buku BAHAGIA & MEMBAHAGIAKAN.. 

So kat sini..saya pun nak share apa yang saya makan untuk memastikan kulit saya kekal cantik..he3..mmm..tentu la vitamin daripada SHAKLEE...mula2 dulu..saya start dgn setin ESP dan sebotol Vitamin E..fuh..sebotol vitamin E tu..4 bulan baru abih..lepass 2 bulan saya tambah plak vitamin C dan Vitamin B complex..maklum la stress keja kan..lately ni je..saya upgrade skit amik kolagen...maklum la umur dah makin meningkat..

Next entry saya kan share tentang kebaikan setiap supplemen kulit yang saya amik ye..kalau ada sapa2 yang berminat nak cuba produk kulit Shaklee yang saya amik ni..care to contact me..saya boleh share banyak lagi dengan anda..'sharing is caring..'


Hubungi saya..
Dr. Intan
SID : 953464
SMS/Whatsapp : 013-3975951
e-mail : drintanperlis@gmail.com

*COD seluruh negeri Perlis, Jitra, Kodiang, Changloon dan kawasan sekitar.










No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...